Kritikk, førjulstid og gamle sko

Førjuls karusellen er godt i gang, og det meldes om stress fra alle kanter. Det har omtrent bare gått i jobb og skole, møtevirksomhet, innleveringer av arbeidskrav, samt en heftig runde med eksamen.
Og den store grand finale har vært sykdomsrundene jeg fikk kastet på meg.
Det har gått i henholdsvis forkjølelse, covid og virus på stemmebåndet. Så nå håper jeg det var alt for i år!
Heldigvis har det ikke skortet på stayer evnen. Hjulene har blitt holdt i gang, uansett føre..
Det skal sies at jeg ved et par anledninger skal ha trodd at skallen kom til å sprekke, så mye gjøremål jeg har måttet presse igjennom på kort tid. Men jeg har tydd til det ekstra giret, og greid meg på det.

 

Studentliv

Nå går jeg bare å gleder meg til å endelig kunne tømme kallenderen, og trekke meg tilbake i eget hjem. Det hadde vært aller tiders å bare tøfle rundt, glemme tiden, nyte julepynten og se på dumme serier i sitt mykeste koseplagg. Ta seg tid til nære og kjære, med mulighet for gode samtaler og refleksjoner.
Ser veldig fram til rolige dager, og muligheten til å rydde litt opp i eget liv. Det skjer jo ting rundt en hele tiden, og i en travel hverdag rekker en ikke alltid å ta tak i detaljene. Men noe har jeg rukket å bite merke i..

I alle mulige settinger og livssituasjoner, er det utrolig å se hva som kommer fram i oss mennesker, på godt og vondt.
Jeg har sett alt fra fine til mindre fine egenskaper. Folk er kanskje ikke klar over hvilke signaler dette sender ut, og særlig ikke hva dette forteller om dem.
Egoisme og grådighet er eksempelvis noe av det  verste jeg ser. Lite kledelig er det!

Og det samme kan sies om de av dem som er så freidige å rangere en annens verdi.
I min jobb i barnehagen må tungen være på rett plass. Yrket er samfunnskritisk, og vi skal gå foran som gode eksempler overfor barna som etterhvert skal ta steget ut i storsamfunnet.
Vi skal gi det verktøy, god bagasje, verdier og et godt grunnsyn.

Noen ganger har jeg faktisk kjent meg fristet til å troppe opp overfor enkelte voksne mennesker, og tatt den samme frasen som jeg sier til barn;

»Det viktigste på denne jord er å være snill og god».

Vi har alle en viss tilmålt tid på denne kloden. Så hvorfor bruke tid på å lage jævelskap?

Jeg vet at det finnes personer der ute, som ønsket at enkelte skal ta på seg sine gamle sko igjen.
De ønsker dem ikke opp og fram, og tåler ikke deres suksess.

De blir gjerne fortalt at de ikke er bra nok, pen nok, flink nok.. De fortjener kort og greit ingen plass i ligaen, og alle midler blir tydd til i et desperat forsøk på å utradere all selvtillit og livsgnist. Og ofte kommer dette helt ut av det blå, hvor man slettes ikke så dette komme..

Jeg har til nå snakket med to sterke, vakre og suksessfulle kvinner som har fortalt sine historier til meg. Og det er ingen tvil om at det er en klar sammenheng her som går igjen og igjen..
Damene er vakre, gode i hjertet og har pasjon for det de driver med.
Dette tåler bare ikke enkelte å se..

Disse flotte damene har ikke bare blitt offer for stygge kommentarer, men også blitt utsatt for ubehagelige og skremmende opplevelser. Skapt av andre.

Med dette vil jeg komme med en oppfordring:

Ta på deg dine fineste sko, og gi janteloven en tupp i ræva!

Jeg isbader innimellom, og fikk her bli med til en elv sammen med min isbaderfamilie♥
Miljøet vokser, og vil påstå at populæriteten har tatt seg kraftig opp her lokalt. Kommunen skal nå ha gitt spons til min gruppe, slik at det ble mulig å lage en portabel badstue. På den måten kan den leies ut til de områdene hvor man vil legge ut på isbading!

 

Naturens spa

Isbading gir et deilig kick, og gjør godt for kropp og sinn.
Fin hud får man også, da det øker blodsirkulasjonen ♥

 

Bensin på bålet

Nesten daglig har jeg inntatt Red Bull, når energinivået har vært på bånn. Det ble som et drivstoff jeg bare måtte ha for å fungere etter lange arbeidsdager..
Men så tikket det inn en melding til meg en dag, etter at jeg hadde lagt ut dette bildet på sosiale medier.
Det traff meg på et vis, og fikk meg til å gjøre en liten livsstils justering. Fordi en person i min indre sirkel ble forbannet, på en god måte.
Hva som fikk meg til å høre på vedkommende, tror jeg er respekten jeg har til han.
Denne personen er opptatt av en sunn livsstil, og ønsker åpenbart at jeg skal ta vare på min også.
Det var ikke mye som ble sagt i grunnen, men virkningsfullt var det. Energidrikken mistet på en måte all smak. Så jeg sluttet å kjøpe, og har til nå vært Red Bull fri i over 1 mnd! 👏🏼

 

Julebakst

Her gjør jeg et tappert forsøk på å rekke over litt julebakst. Men 7 slag blir det nok ikke i år! 😂

 

Baking med barna

Deigen er trykket ut!
Og med fare for å støte noen så har vi her bakt kakemenn og ikke kakepersoner, eller kakehen for den saks skyld..

 

 

Juleverksted

Nora og Kasper har bygget seg pepperkakehus.
I tradisjon tro bruker vi å knuse husene på nyttårsaften, hvor barna kan kose seg med ruinene dekorert med godis.

 

Tidlig pynting

Vanligvis tar vi fram juletreet på lille julaften, men tiden har forandret seg. Vi er en travel familie som er på farten støtt, så vi valgte å pynte det mens vi hadde anledning. Også for å spare tid!
Men koselig er det å kunne nyte treet så lenge som mulig.

 

Morgenglis

Mitt lille teddygull♥

 

Ostegave fra Tine

Hvert år får vi tilsendt en slik eske fra Tine♥

 

 

Masse gode oster til jul🥰

 

Multitasking

Fikk disponere barnehagen etter stengetid for å fikse klær, hår og sminke. Dette sparte meg 1t på å kjøre fram og tilbake fra jobb, hjem og tilbake igjen for å rekke show og julebord.

Jeg har altså bare verdens beste arbeidsplass 🥰

 

JULESHOW

Da var det duket for show på Roseby kjøpesenter, i Molde!

Og temaet for kvelden var moteshow, basert på elevarbeid med fokus på hår, makeup, selskapsklær, blomster og retro brudekjoler.
Elever fra Vg2 Frisør, Vg2 Blomster fra Romsdal VGS, og medelever fra FBIE og SR skal ha samarbeidet med Amfi Roseby og bransjen om moteshowet.
Gleden var ekstra stor over at Erlend Elias skulle være konferansier, og lose oss gjennom begivenheten!

 

Jeg lot meg imponere over all kreativitet, innsats og arbeid som elevene hadde lagt ned i sitt fantastiske show!
Det var så mye variasjon og med et godt innhold totalt sett. Bærekraft var en del av tema, og frisøryrket blir trukket opp og framsnakket. Flott!
Til og med et musikalsk innslag ble tatt med i programmet ♥

Må virkelig få rose Erlend Elias for hvor omsorgsfullt og fint han geleidet de unge elevene. Noen av dem var nervøse, og jeg kunne se hvor trygg han fikk dem til å føle seg med sitt nærvær.
Det er dette som gjør han til en så flott person. Nemlig fordi han har en helt egen evne til å se menneskene rundt seg, og ivareta dem.

Har selv gått på frisørlinja for flere år siden, og husker hvor skummelt det var når vi skulle arrangere show og gå catwalk.
På skyhøye hæler fryktet jeg å skulle krasjlande på gulvet til allmenn beskuelse..

 

Etter showet møttes vi omsider igjen. Gjett om jeg hadde savnet Erlend!
Med tilknytning til Narvik og røtter i Tysfjord, er det alltid vakkert å høre igjen den kjente og kjære dialekten. Det sitter dypt i hjertet, og låter som musikk i mine ører..

Mister helt pusten gang på gang over å se hans flotte og gjennomførte stil⭐️
Elsker hver en detalj, og de vakre smykkene han bærer.
SMASHING er ordet!
Hele mannen er bare helt magisk.

 

Går for skinn

Begge kjørte skinn den kvelden, og vi sto i stil med hverandre♥

Erlend har et stramt program, og reiser for tiden rundt på turné med sine mange show. Bl.a det populære humorshowet «Homsen & Bomsen», som han har med Fritz Aanes og Erik Sæter.

Vi rekker ikke alltid å få så mye tid sammen, men øyeblikkene vet vi å ta godt vare på.
Han skulle videre den kvelden, og jeg på julebord.. Slitne og trette som vi var.
Men er det noe vi er gode på i dette livet, så er det å stå på skankan.

Men plutselig sees vi igjen en dag, og da skal vi ta maasse bilder i lag🥰

Veldig glad i deg, du fine vakre sjel♥♥♥

 

Julebord med jobben min

Her bar det rett på julebord etter en lang dag.
En kjempefin avslutning med god mat, musikk og fine folk♥

 

Tapas

Ble overrasket over at tapas var på menyen framfor julemat. Men rettene var gode, og Remy var så heldig og fikk tilpasset dessert rett fra kjøkkenet (da jeg hadde glemt tidligere å informere om hans glutenallergi!)🤭

Fantastisk service av Skarstua!♥

 

Kaffekos

Nydelig dessert, med flott pynt på♥

Cathrines Alternativ

Tok en tur innom Cathrine for å handle og skravle🥰

 

Krystaller

Mange skatter å se her!

 

Innkjøp

Disse krystallene ble med meg hjem😍

1 kommentar
    1. I anledning det å heve seg over den der ‘Janteloven’, så er jeg ‘all in’ for det mind-settet som går på å erkjenne egen verdi, egne evner, og at en såvisst har noe av verdi å bidra med her i verden. Der det imidlertid strander for mitt vedkommende ved henvisninger til Jante, er at den også rommer punkter som f.eks ‘Du skal ikke tro du er bedre enn oss’, hvis ‘anti-janteutgave derav blir; ‘Du SKAL tro du er bedre enn oss’. Her kan jeg liksom ikke se annet enn at det har bikket over fra å dreie seg om en sunn erkjennelse av egne evner, egenskaper og persona som en tilsvarende berikelse for verden som enhver annen, til en narsissistisk greie om at en er (generelt) bedre, klokere ++ enn andre.
      Når det er sagt, kan det for alt jeg vet godt være at det finnes noe i den konteksten denne teksten er hentet ut i fra som setter de respektive punktene i et annet lys, men slik den står, kan jeg vel ikke si annet enn at jeg veksler mellom å være pro- og anti-Jante, alt ettersom.. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg