Novemberluft

Trine Mari Ursin Nygårdsvoll

 

Bladene faller fremdeles i den kjølige og friske luften, og dagene viser seg fra sine mange sider. Vi blir tunge og trette i kroppen, og er veldig klare for innekvelder på sofaen med pledd og kakao!

November er en vakker tid, hvor vi blir vitne til at naturen begynner å fryse til. Vi nyter siste rest av høstens fargespill, og kan glede oss over glitrende snøkrystaller og det livgivende vinterlyset. De kalde kveldene vil også by på sitt himmelshow, i form av tindrende stjerner og det dansende nordlyset. 

Det levner ingen tvil om at tider som denne virkelig krever sitt av oss. For med en kraftanstrengelse drar vi oss halvt levende opp om morgenen, og hopper vaklende inn i vinterskoene. Med kaffe tanket opp og frokosten spist i ekspressfart, er vi omsider klare for å gripe dagen med det den har, som de hverdagsheltene vi er. 

Noen morgener må jeg beinfly innom butikken for å hurtighandle noe til lunsjen. Jeg glemmer aldri synet som møtte meg en dag av en røslig mann som midt oppi sitt eget stress greide å kollidere med sitt eget kaffekrus fra hånda, i et tappert forsøk på å raske med seg varene kjapt. Med det som så ut som en eksplosjon av kaffe over seg, løp han ut dørene med lunsjen sin i havn. I en eim av kruttsterk kaffe..

Noen starter dagen med en smell, det skal sies. I værtfall er det sikkert at å «skynde seg sakte» absolutt kan ha noe for seg.

Mørketiden er jeg oppvokst med, og det har lært meg til å sette pris på livets små gleder. 
 Å fylle dagene med varme og givende samtaler, latter, god og sunn mat, frisk luft og morsomme aktiviteter er det som får meg igjennom dagene. Jeg starter alltid morgenen med å sette pris på en kopp med varm drikke, og sier til meg selv at det er en ny dag med nye muligheter. Dagen skal bli så fin som jeg legger opp til selv.

Tiden står litt stille nå i påvente av julen som snart kommer. Jeg har derfor gjort meg opp noen tanker om dette med tid. Tiden vår er nemlig verdifull, hvor jobben og familien står høyt i kurs og krever sin andel. Så sitter du til sist med dine dyrebare minutter for deg selv. Hvordan bruker du dem?

For mange år siden tok jeg og en venn av meg en kjøretur, hvor jeg benyttet anledningen til å tømme bøtta. Jeg snakket i det vide og brede om en person som skal ha oppført seg ugreit. Når jeg var ferdig med utblåsningen, utbrøt så vennen min: “Trine. Nå har du brukt en time på å snakke om en person som ikke er verdt din tid.Tenk, på den timen der kunne du f.eks ha produsert kunst eller gjort noe annet nyttig!”

Dette var noe av det beste jeg kunne fått av en skjennepreken, og har reflektert mye over dette. Nå som godt voksen har jeg også tatt det med meg i livet mitt, og blitt veldig selektiv over hvordan jeg bruker tiden min. Jeg har ikke råd til å kaste det bort på noe som ikke har noe positivt for seg.

Å gi seg selv pusterom i hverdagen er også verdifull bruk av tid. Det er en investering til deg selv og din helse, samt for de rundt deg. Du er verdt det! Det viktigste er at du har det bra. For har du det bra, vil du også være en bedre søster/bror, forelder, ektefelle/kjæreste, kollega og venn. 
 Hverdags «karusellen» kan vi bli dårlige av. 
Når du kjenner at du klamrer deg fast til kaffekoppen og må sette sjøbein for å komme deg igjennom de hektiske dagene, er det på høy tid å ta grep. Kan du gjøre hverdagen litt lettere for deg selv, som å ta vare på din egentid? 

 

Trine Mari Ursin Nygårdsvoll

 

Jeg har hatt både medgang og motgang i livet mitt, og høstet verdifull erfaring som jeg aldri vil være foruten. De personene som har vært der for meg helt fra bunnen av, vil også bli med meg til toppen. For meg er dette et naturlig valg, for disse personene har vist seg som stødige og fine. Og slike ønsker jeg å fremme, og ha som venner.  
 

Hvem har du i ditt nettverk eller din innerste sirkel? 
Har du personer der som løfter deg og setter pris på deg? Støtter deg for den du er i både med og motgang?

Det er disse menneskene du må holde nært. Nemlig de av dem som vil deg vel 🙂 

Ta vare på hverandre i disse kalde men fine tider. Finn positivitet og glede. Skap din egen lykke.

 

Klem fra Trine
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg