Velkommen mai!

Kom mai du skjønne milde!

Våren er godt i gang med sin kraftfulle blomstring og stigende temperaturer. Dagene er plutselig blitt lysere og føles lengre. 
Garderoben er ryddet for vintertøy, og frigitt plass til vår og sommer toner. Designet for dager beriket med sol, glede, vennskap og nye opplevelser. Paraplyen står også klar til dyst for å takle en kalddusj eller to!
Våren er vakker, men også lunefull. Sender derfor noen medlidenhets tanker til de av dem som er plaget med pollen allergi, og strever i disse tider. Har virkelig sett hvor tøft dette kan være, og påvirkningen den har på liv og hverdag💖🙏🏻💖

 

Ellers har jeg vært lenge borte fra skrivingen her, da jeg driver med mye kunnskapsbygging i det skjulte. Har også gjennomført en 5 uker lang praksis i en annen barnehage, som har vært både lærerik og krevende- i den forstand at jeg har slitt med mye sykdom underveis. Men hjulene har blitt holdt i gang, med mål om å komme meg igjennom løpet.

 

Bilde delt med tillatelse fra praksissted

Her er en liten del av det jeg har jobbet med i praksis, hvor jeg skulle legge til rette for miljø som fremmer og ivaretar lek og læring gjennom varierte opplevelser.
Det var da ideen om å lage «sansekasser» kom opp, som et lite supplement til lekemiljøet. Ment til å skape undring, nysgjerrighet, glede og samhold. Kassene er fylt opp med fargerike bønner og linser, som skaper et visuelt uttrykk. Teksturen på naturmaterialet stimulerer også den taktile følesansen i barnas hender i det de jobber med det.

Kassen til venstre går ut på å leke med volum, hvor barna fyller opp glass, former o.l. Og kassen til høyre går ut på å gjemme ting som barna kan grave fram. Temaet jeg valgte var marint liv, hvor jeg gjemte ulike skjell og figurer av sjødyr som også baner vei for lærerike samtaler. Det morsomme her er at man hele tiden kan endre form og tema med sansekassene!

Materialet er enkelt og budsjettvennlig, og skaper stor engasjement hos barna. De passer også godt til de av dem med spesialpedagogisk behov♥️ På regnværsdager er de også helt supre å ta fram!

 

Bilde delt med tillatelse fra praksissted

Også i sandkassen kan en skape litt magi✨ Da jeg spurte barna om vi skulle lage en krokodille, trodde de ikke at vi skulle klare det. Men det fikk vi altså til likevel!

 

Etter lange arbeidsdager er det ekstra godt å komme hjem og nyte solen med gjengen min💞

 

Benytter også tiden til litt studier innimellom📚

 

Av og til rekker jeg kanskje å rømme innom hagesenteret for litt blomster og stæsj🌸

 

Ennå er vi ikke ferdig med fylle opp krukkene, da vi venter på mer varepåfyll i butikken. Stort sett går det i petunia, margeritter og stemorsblomster. Elsker også oppstammede planter som er fine og dekorative til både hage og terrasse!

 

Kjøpte inn et lite «fuglebad» og vannstasjon, som både fuglene og dyrene kan nyte godt av i varmen😍

 

Vår kortreiste strand som mange faktisk tar turen til på både varme og kalde dager☀️ I sommer har Nora og jeg tenkt å prøve oss på aftenbading sammen. Det blir gøy😊

 

Kjærestetid💞

 

Ellers er det ikke så mye annet nytt. Det er straks duket for eksamener, og skriftlig arbeid etter praksis. Så må hive meg rundt og sjonglere eksamenslesing og festdager fra mai til juni.

Gjør også litt andre ting innimellom, som å hjelpe til med å vurdere readingarbeidet til elever som går på Mediumskolen. Dette synes jeg er interresant og spennende✨💫